Nästa steg i mobilutvecklingen

För varje ny mobiltelefon som släpps på marknaden är det i princip ett krav att det finns någon nyhet. Det räcker inte med någon mindre detalj såsom ett par extra megapixlar i mobilkameran, utan det krävs något betydligt mer ögonbrynshöjande för att den alltmer kräsna publiken ska få en positiv känsla för nya modeller.

Att mobilerna hela tiden får bättre kameror, förses med bättre skärmar, får mer avancerade operativsystem, med mera, är givetvis en positiv utveckling. Samtidigt utgör nyheterna överlag endast mindre förbättringar i själva produkten mobiltelefon. Tänk om en mobiltelefon kunde vara mer än röststyrning, appar, fingersensorer och selfiekameror? Det är nog bara en tidsfråga innan nästa stora tekniksprång är här och vi kommer att kunna fnissa något förläget när vi minns tillbaka på den “stora” nyheten om en förbättrad selfiekamera.

Men, vad kan då nästa tekniksprång handla om? Det är den stora frågan. Det forskas och programmeras för fullt hos Apple, Samsung, Microsoft och de andra bjässarna, men allt är än så länge mer eller mindre hemligt. Om vi får ge oss på en gissning tror vi att nästa tekniksprång kommer att handla om virtual reality eller projektorer. Tittar vi ännu lite längre fram kan hologram vara nästa stora nyhet att revolutionera mobiltelefonerna.

Virtual reality

Bild från utbildningsfilm.se

Bild från utbildningsfilm.se

Virtual reality är inget nytt fenomen. Faktum är att VR är betydligt äldre än smarta telefoner! När den första VR-hårdvaran presenterades var en mobiltelefon knappt mobil över huvud taget. Den som ville kunna ringa utan fast lina var tvungen att bära med sig en mindre portfölj.

Att virtual reality har många år på nacken betyder dock inte att tekniken har utvecklats i rask takt. Det är just nu, under mitten av 2010-talet, som VR har nått ett sådant läge i utvecklingen att det har börjat bli aktuellt att skapa konsumentapplikationer. De första VR-hjälmarna började skeppas ut 2015 och de första spelen och applikationerna av en högre kvalitet lanseras 2017.

Virtual reality och mobiltelefoner är något som egentligen redan finns, detta om vi avser de headsets för VR i vilka mobiltelefonen monteras. Detta steg är dock förmodligen bara ett första babysteg i utvecklingen. Ett nästa steg som är lätt att tänka sig är trådlös koppling mellan mobilen och en VR-hjälm (förhoppningsvis av ett lättare och mer smidigt snitt än de nuvarande!) och synk av VR-anpassad data i form av video, bilder och annan grafik.

Exempel: En familjemedlem skickar ett videoklipp från semestern via sms. Klippet är inspelat i VR-teknik. Mottagaren kan då ta på sig sitt VR-headset och se videoklippet i VR.

Projektor

Det finns idag ganska väl utvecklade prototyper för mobila enheter med projektorer. Emellertid är det framför allt för mer kraftfulla surfplattor och bärbara datorer som tekniken utvecklas. Anledningen är att projektortekniken drar mycket ström. En inte alltför djärv gissning är dock att mobiltelefoner kan förses med projektorer inom bara några år.

Man kan tänka sig två olika användningsområden för projektorteknik. Den som ligger först i tiden är förmodligen den som innebär att mobiltelefonen helt enkelt kan projicera en bild på en vägg. Med den här tekniken skulle användaren kunna visa foton, filmer och annat innehåll direkt från mobilens skärm till närmaste släta och enfärgade vägg.

Den teknik som ligger lite länge fram i tiden är den som gör det möjligt att projicera olika användargränssnitt på ytan invid mobilen när den ligger på ett bord. Det är en teknik som först och främst kanske kommer att användas för att projicera tangentbord för textinmatning, men den kan också givetvis ha funktioner för spel av olika slag. Till exempel skulle spelkontroller för onlinespel eller olika spel på nätet kunna presenteras på bordet. Att den sparar plats är en av fördelarna med den här tekniken, en annan är att tangentborden och kontrollerna givetvis kan projiceras i alla färger och former. Det är något som skulle vara mycket användbar i strategispel och äventyrsspel. Det gäller bara att sätta fingrarna på rätt plats på bordet!

Hologram

Den första gången de flesta av oss kom i kontakt med tekniken hologram var nog 1977 då filmen Star Wars hade premiär. I den filmen visar roboten R2D2 upp ett hologramklipp med prinsessan Leia. Ända sedan dess är det många teknikintresserade som har drömt om att ha en egen hologramskapande maskin hemma. Om ett par år kan drömmen bli verklighet!

Hologramtekniken finns redan på plats. Det gäller bara att förfina den och dessutom få ner priset på den tillräckligt långt för att det ska vara möjligt att utrusta mobiltelefoner för allmänheten med den.

Hur skulle då hologramteknik kunna användas med mobiler? Det avgörs helt och hållet av hur långt tekniken har kommit när den inkluderas i nya modeller av smartphones. Med hologramteknik kan man skapa allt från mycket rudimentära bilder till hela världar. I ett första skede kommer applikationer med hologram förmodligen kretsa kring videosamtal av något slag. I takt med att hårdvara och mjukvara förbättras blir möjligheterna i princip obegränsade.